Jaka forma biegu jest dla nas najlepsza?

trhhfg      Bieganie uchodzi za jedną z najbardziej naturalnych form aktywności człowieka, który kiedy nie miał jeszcze dostępu do innych środków lokomocji, potrafił przemierzyć dziesiątki kilometrów na nogach. Dlatego mogłoby się wydawać, że długie, wolne bieganie musi mieć pozytywny wpływ na nasze ciało. Tak też uważa większość z biegaczy, dlatego obserwując osoby biegające w jednym z warszawskich lasów rzadko zauważam, aby wprowadzali inne formy treningu.

Naukowcy szukający idealnego sposobu na aktywność fizyczną ludzi, odnoszą się do zachowań człowieka pierwotnego, który zajmował się zbieractwem i polowaniami. Okazuje się, że człowiek pierwotny chodził ponad 8 km dziennie, a w międzyczasie zdarzały mu się bardzo krótkie, intensywne odcinki biegu. W czasie długich spacerów szukał zwierzyny, kiedy już ją zauważył musiał polować, co wymagało dużej szybkości biegu. Taką samą formę ruchu zauważamy u dzieci. Obserwując ich zabawy na podwórku, widzimy, że najczęściej krótkie, szybkie odcinki biegu przerywane są odpoczynkiem.

Jak zatem widzimy bieg interwałowy powinien być jedną z najbardziej naturalnych form aktywności dla naszego ciała. Każdy doświadczony biegacz wie, że tylko dzięki interwałom jesteśmy w stanie znacznie podnieść naszą wydolność.  Badania pokazują także, że ta forma treningowa pozwala na łatwiejsze spalenie tkanki tłuszczowej niż długi powolne rozbiegania.

Wielu biegaczy nie urozmaica jednak swojego treningu biegowego stosując tylko długi rozbiegania.  Jest to jeden z podstawowych błędów, który doprowadza nie tylko do braku wzrostu formy, ale także może wpłynąć na częstsze występowanie kontuzji. Pamiętajmy zatem, aby wplatać treningi interwałowe w cotygodniowy plan biegowy.

mgr Ewelina Prekiel

Dodaj komentarz