Bieganie a ból pleców

Bieganie a ból pleców

 

      Pacjenci z bólem odcinka lędźwiowego kręgosłupa często pytają nas czy mogą biegać? Czy bieganie jest dla nich bezpiecznie, czy nie zwiększy dolegliwości? Odpowiedź na te pytania nie jest łatwa z jednej prostej przyczyny. Po pierwsze każda dysfunkcja kręgosłupa jest inna i w związku z tym, każdy pacjent może inaczej reagować na aktywność fizyczną. Niektórzy biegają dziesiątki kilometrów bez żadnych niepokojących objawów, a ból powraca np. tylko przy długim siedzeniu. Inni na co dzień w pracy funkcjonują bez większych dolegliwości, a każda próba wznowienia treningu biegowego kończy się zaostrzeniami. Dlaczego tak się dzieje?

       Spróbujmy zacząć od początku. Dolegliwości bólowe kręgosłupa lędźwiowego mogą być wynikiem różnych uszkodzeń czy patologii związanych nie tylko z kręgosłupem. Najczęściej są jednak wynikiem mikrouszkodzeń dysków (krążków międzykręgowych), struktur położonych pomiędzy naszymi kręgami. Zdrowe dyski bardzo lubią ruch fizyczny, w szczególności jego najbardziej naturalne formy tj. chodzenie czy bieganie. Dzięki codziennej aktywności są prawidłowo uwodnione i mocniejsze, mniej podatne na uszkodzenia. Potwierdzają to badania naukowe pokazujące, że u biegaczy długodystansowych kontuzje związane z kręgosłupem są rzadkością. Sprawa robi się bardziej skomplikowana, kiedy dysk nie funkcjonuje prawidłowo.  Niektóre aktywności mogą powodować zbyt duże obciążenie struktur już uszkodzonych i co za tym idzie reakcję bólową.

bieganie z ból kręgosłupa         Niektórzy pacjenci pierwsze dolegliwości bólowe odcinka lędźwiowego zaczynają odczuwać po rozpoczęciu treningów biegowych. Często pytają skąd taka reakcja skoro bieganie jest jedną z najbardziej naturalnych form ruchu? Najprawdopodobniej przyczyną takiego stanu rzeczy są wcześniejsze mikrouszkodzenia w dyskach, które latami mogą nie powodować bólu. Pacjenci często zaczynają biegać zbyt dużo w początkowym okresie treningów, a osłabione i uszkodzone siedzącym trybem życia struktury kręgosłupa mogą nie wytrzymywać obciążenia. Należy tu także zwrócić uwagę na budowę dysku, który w 80% składa się z wody. Mikrouszkodzenia występujące w dysku mogą wpływać na  tzw. odwadniania dysku w czasie biegu. W takich sytuacjach pacjent powinien przerwać treningi, ponieważ bieganie z bólem może powodować coraz większe podrażnienie kręgosłupa, a co za tym idzie coraz większe dolegliwości.

      Większą grupę pacjentów stanowią jednak osoby, których kręgosłupy pozytywnie reagują na trening biegowy. Wiele z nich na co dzień zmaga się z dolegliwościami bólowymi najczęściej związanymi z długotrwałą pozycją siedząca, stojącą lub schylaniem. Rozpoczęcie treningów biegowych powoduje właściwe dokrwienie struktur kręgosłupa, rozluźnienie napiętych mięśni i wzmocnienie osłabionych, co stwarza dyskom lepsze warunki do pracy. Oczywiście mówimy tu o osobach z bólami o niewielkim natężeniu występujące jednostronnie lub obustronnie tylko w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Sprawa jest bardziej skomplikowana u osób, które okresowo mają duże zaostrzenia bólowe  oraz dolegliwości schodzące do kończyny dolnej. W takich sytuacjach przed rozpoczęciem treningu biegowego należy skonsultować się z fizjoterapeutą, który oceni czy jest to właściwa forma aktywności dla danego pacjenta. Z pewnością nie należy biegać w momencie zaostrzeń bólowych, ale jeśli zdarzają się one tylko okresowo, a w międzyczasie pacjent funkcjonuje bez żadnych dolegliwości, po terapii jest szansa na rozpoczęcie treningu. Warto jednak poprzedzić go pracą manualną nad kręgosłupem oraz ćwiczeniami stabilizacyjnymi. W takich sytuacjach niezmiernie ważny jest także właściwy plan treningowy.

      Pamiętajmy, że bieganie jest bardzo dobrą formą aktywności dla naszych pleców, jednak trening musi być wprowadzany stopniowo. Warto obserwować reakcje naszego kręgosłupa i w razie niepokojących objaów przerwać trening.  Ból jest zawsze sygnałem ostrzegawczym i jeśli odczuwamy go po aktywności, warto skonsultować się ze specjalistą.

 

mgr Ewelina Prekiel

Rehmedis Rehabilitacja Warszawa

Dodaj komentarz